«Віддай людині крихітку себе, за це душа наповнюється світлом» (Ліна Костенко)

вівторок, 28 березня 2017 р.

Професійна компетентність педагога-позашкільника

На допомогу керівнику гуртка



Педагогічна майстерність - це знання особливостей педагогічного процесу, уміння його побудувати і привести у рух.

                                                                А.С.Макаренко
     Педагогічна компетентність  керівника гуртка- це єдність його теоретичної і практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності.

                Умови професійної компетентності

Психолого-педагогічні і спеціальні знання забезпечують уміння і навички, передумовою яких є теоретико-практичні і методичні знання.
Педагогічні уміння - це сукупність послідовно розгорнутих дій, що грунтуються на теоретичних знаннях.
1. Уміння ''переводити'' зміст процесу виховання в конкретні педагогічні завдання
2. Уміння побудувати і привести в дію логічно завершену педагогічну систему: комплексне планування освітньо-виховних завдань; обґрунтований відбір змісту освітнього процесу; оптимальний відбір форм, методів і засобів його організації.
3. Уміння виділяти і встановлювати взаємозв'язки між компонентами і факторами виховання, приводити їх в дію: створення необхідних умов ; активізація особистості вихованця, розвиток його діяльності, яка перетворює його із об'єкта в суб'єкт виховання; організація і розвиток спільної діяльності
4. Уміння облікувати й оцінювати результати педагогічної діяльності: самоаналіз і аналіз освітнього процесу і результатів діяльності педагога; визначення нового комплексу стрижневих і другорядних педагогічних завдань.

Аналітичні уміння складаються з таких умінь:
  • аналізувати педагогічні явища, тобто розчленовувати їх на складові елементи (умови, причини, мотиви, стимули, засоби, форми прояву );
  • осмислювати роль кожного елемента у структурі цілого і у взаємодії з іншими;
  • знаходити в педагогічній теорії положення, висновки, закономірності, що відповідають логіці даного явища;
  • правильно діагностувати педагогічне явище;
  • формулювати стрижневе педагогічне завдання (проблему);
  • знаходити способи оптимального вирішення його.
Прогностичні уміння пов'язані з управлінням педагогічним процесом і передбачають чітку уяву в свідомості педагога, який є суб'єктом управління, мету його діяльності, спрямовану на очікуваний результат.
Це:
  • постановка педагогічних цілей і завдань;
  • відбір способів досягнення цілей, завдань;
  • передбачення результату;
  • передбачення можливих відхилень і небажаних явищ;
  • визначення етапів педагогічного процесу;
  • приблизна оцінка передбачуваних витрат засобів, праці і часу учасників педагогічного процесу;
  • планування змісту взаємодії учасників педагогічного процесу.
Педагогічне прогнозування вимагає від керівника гуртка оволодіння такими прогностичними методами, як моделювання, висування гіпотез, мисленнєвий експеримент тощо.
Проективні вміння забезпечують конкретизацію цілей навчання та виховання і поетапну їх реалізацію. Проективні уміння включають:
  • переведення цілі і змісту освіти та виховання у конкретні педагогічні завдання;
  • обгрунтування способів їх поетапної реалізації;
  • планування змісту і видів діяльності учасників педагогічного процесу з урахуванням їх потреб та інтересів, можливостей матеріальної бази, власного досвіду і особистісно-ділових якостей;
  • визначення аранжованого комплексу цілей і завдань для кожного етапу педагогічного процесу;
  • планування індивідуальної роботи з  метою розвитку їх здібностей, творчих сил і дарувань;
  • планування системи прийомів стимулювання активності вихованців;
  • планування розвитку виховного середовища і зв'язків з батьками та громадськістю.
Рефлексивні уміння мають місце при здійсненні педагогом контрольно-оцінної діяльності, спрямованої на себе, на осмислення і аналіз власних дій. Для педагога важливо встановити рівень результативності (позитивної чи негативної) власної діяльності. У процесі такого аналізу визначається:
  • правильність постановки цілей, їх трансформації у конкретні завдання;
  • адекватність комплексу визначених завдань наявним умовам;
  • відповідність змісту діяльності вихованців поставленим завданням;
  • ефективність застосовуваних методів, прийомів і засобів педагогічної діяльності;
  • відповідність застосовуваних організаційних форм віковим особливостям учнів, рівневі їх розвитку, змісту матеріалу ;
  • причини успіхів і невдач, помилок і труднощів у процесі реалізації поставлених завдань навчання і виховання.
Зміст практичної готовності керівника гуртка виражається у зовнішніх (предметних) уміннях, тобто в діях, які можна спостерігати. До них належать організаторські і комунікативні уміння.  Організаторська діяльність педагога забезпечує залучення дітей  до різних видів діяльності й організацію діяльності колективу, яка перетворює його із об'єкта в суб'єкт виховання. Організаторські уміння педагога бувають мобілізаційними, інформаційними, розвивальними і орієнтаційними.
Мобілізаційні вміння  обумовлені привертанням уваги учнів і розвитком у них стійких інтересів до навчання, праці та інших видів діяльності;
Інформаційні уміння пов'язані не тільки з безпосереднім викладом навчальної інформації, а й з методами її отримання та обробки. Серед них уміння і навички роботи з друкованими джерелами і бібліографування, уміння здобувати інформацію з інших джерел і переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу. Інформаційними є також уміння:
  • доступно викладати навчальний матеріал,
  • логічно правильно будувати процес передачі навчальної інформації, використовуючи різні методи і їх поєднання: розповідь, пояснення, бесіду, проблемний, індуктивний, дедуктивний виклад матеріалу та інші;
  • доступно, лаконічно і виразно формулювати питання;
  • оперативно змінювати (у випадку необхідності) логіку і спосіб викладу матеріалу.

Розвивальні уміння передбачають:
  • створення проблемних ситуацій і інших умов для розвитку пізнавальних процесів, почуттів і волі вихованців;
  • стимулювання пізнавальної самостійності і творчого мислення, потреби у встановленні логічних (окремого до загального, виду до роду, посилання до наслідку, конкретного до абстрактного) і функціональних (причини - наслідку, цілі - засобу, кількості - якості, дії - результату) відношень;
  • формування і постановку питань, які вимагають застосування засвоєних раніше знань;
  • створення умов для розвитку індивідуальних особливостей, здійснення з цією метою індивідуального підходу до вихованців.
Орієнтаційні уміння спрямовані на формування морально-ціннісних установок вихованців і наукового світогляду; організацію спільної творчої діяльності, яка розвиває соціально значущі якості особистості.
Комунікативні уміння  - це взаємопов'язані групи перцептивних умінь, власне умінь спілкування (вербального) та умінь і навичок педагогічної техніки.
Перцептивні уміння допомагають розуміти інших (дітей,педагогів, батьків). Для цього необхідно вміти проникати в індивідуальну суть іншої людини, визначати її ціннісні орієнтації, які знаходять вираження в її ідеалах, потребах, інтересах, у рівні домагань. Крім того, необхідно знати наявні дитини уявлення про себе.
Уміння педагогічного спілкування - це уміння розподіляти увагу і підтримувати її стійкість; обирати найдоцільніші способи поведінки і звертань; аналізувати вчинки вихованців, визначати мотиви, якими вони керуються, їхню поведінку в різних ситуаціях; створювати досвід емоційних переживань, забезпечувати атмосферу благополуччя ; керувати ініціативою у спілкуванні, використовуючи для цього багатий арсенал засобів, які підвищують ефективність взаємодії.

Педагогічна техніка є сукупністю умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих гуртківців, так і колективу в цілому. До неї входять уміння обирати правильний стиль і тон у спілкуванні, керувати їх увагою, темпом діяльності, навичками демонстрації свого ставлення до вчинків дітей.
Серед умінь і навичок педагогічної техніки особливе місце посідає розвиток мови педагога, що є одним із важливих виховних засобів і містить такі аспекти: правильна дикція, ''поставлений голос'', ритмічне дихання і розумне приєднання до мови міміки і жестів. Крім названих, до умінь і навичок педагогічної техніки належать: уміння управляти своїм тілом; регулювати власні психічні стани; викликати ''на замовлення'' почуття подиву, радості, гніву ; володіти технікою інтонування для вираження різних почуттів (прохання, вимоги, питання, наказу, поради, побажання тощо) та інші.
Професійна компетентність педагога обумовлює його педагогічну майстерність.
   За глибоким переконанням А.С.Макаренка, оволодіти педагогічною майстерністю може кожен педагог за умови цілеспрямованої роботи над собою. Вона формується на основі практичного досвіду. Проте не кожний досвід стає джерелом професійної майстерності. Таким джерелом є лише педагогічна діяльність, осмислена з точки зору й суті, цілей і технологій; сплав особистісно-ділових якостей і професійної компетентності педагога.

Немає коментарів:

Дописати коментар