«Віддай людині крихітку себе, за це душа наповнюється світлом» (Ліна Костенко)

вівторок, 28 березня 2017 р.

ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ШКОЛЯРІВ У ВИХОВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЗАШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

     Ціннісні орієнтації - це елементи внутрішньої структури особистості. Вони є найважливішими елементами внутрішньої структури особистості, які закріплені життєвим досвідом індивіда, всією сукупністю його переживань.  
Ціннісні орієнтації особистості не тільки визначають мотивацію індивідуальної поведінки, але й складають світогляд людини.
Соціальні зміни в суспільстві істотно впливають на зміни в системі цінностей особистості. Особистісні цінності складають внутрішній стрижень особистості, який можна інтерпретувати як ціннісну етичну орієнтацію.
Ціннісні орієнтації конкретної особистості формуються і функціонують на основі системи цінностей, виробленої суспільством, нерозривно і тісно пов'язані з цим утворенням.
Таким чином, актуальність проблеми цінностей на сучасному етапі обумовлена рядом факторів:
1) у суспільстві відбувається зміна норм, ломка старих стереотипів. Ціннісна сфера, звільнившись від попередніх стереотипів, стає все більш самостійною і незалежною. Головні проблеми, які спричинені знаходженням життєво важливих цілей, сенсу життя і можливостей їх досягнення, стоять перед кожним. Оскільки ціннісні орієнтації знаходяться в основі вибору життєвих цінностей людини, то їх знання допомагає з’ясувати причини її вчинків і дій;
2) існує велика кількість теоретичних і практичних питань, що стосуються психологічної проблеми побудови ціннісно-змістовної сфери, виявлення і аналізу життєвих цінностей особистості. Зокрема, вимагають розробки питання вивчення динаміки мотиваційно-ціннісних структур, адекватних новій ситуації, що склалася, а також вивчення мотиваційно-ціннісних станів і процесу формування громадянської самосвідомості.
Сруктура особистості- це єдність, взаємозв'язок та цілісність її елементів, які об'єднуються у чотири підструктури:
1) біологічно обумовлена структура темпераменту;
2) властиві для індивіда особливості форм психічного відображення – відчуттів, сприймання; емоцій і почуттів; мислення, пам’яті, волі;
3) досвід особистості (знання, вміння, навички);
4) спрямованість особистості (інтереси, прагнення, ідеали, світогляд, переконання, ставлення до себе та інших). До останньої з цих підструктур належать ціннісні орієнтації.
Ціннісні орієнтації є важливим компонентом структури особистості, в них ніби резюмується весь життєвий досвід, накопичений особистістю в її індивідуальному розвитку. Це той компонент структури особистості, який являє собою певну вісь свідомості, навколо якої обертаються помисли і почуття людини і з точки зору якої вирішується багато життєвих питань. Розвинені ціннісні орієнтації - ознака зрілості особистості, показник міри її соціальності.
 Найважливішими ціннісними орієнтаціями особистості є патріотизм,колективізм, гуманізм, творчість.

    Виховний процес орієнтований    на громадянську  і  загальнолюдську  культуру,ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства і держави шляхом  залучення учнів до різних форм творчої та суспільно корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової, культурної, рекреаційної, екологічної.
Увага педагогів спрямована на:
- розвиток творчої особистості дитини;
- виявлення та становлення індивідуальних особливостей вихованців;
- рівень особистісно-виховних досягнень;
Формуванню ціннісних орієнтацій особистості в позашкільному закладі сприяє :
- особистісно зорієнтоване виховання;
- інтерактивна  взаємодія  всіх  суб'єктів виховного процесу;
- створення   необхідних   умов   для   розвитку  творчого   потенціалу особистості, перспектив її саморозвитку в колективі;
- захист і підтримка інтересів особистості дитини;
- самоідентифікація  та суспільно-значиме особистісне самовизначення дитини;
- стимулювання ініціативності та життєвої активності дитини;
- створення і набуття практичних навичок, необхідних для особистісної гармонізації;
- інтеграція виховних впливів освітнього середовища;
- практичне спрямування виховного процесу навчального закладу; - культивування цінностей особистості.
- реалізація у процесі роботи особистісно орієнтованого, діяльнісного, системного, творчого та компетентнісного підходів до організації виховного процесу в дитячих колективах;
- оптимальне    поєднання    форм    організації    виховної    роботи: індивідуальної, групової, масової;
- створення  належних  умов  для  особистісного  зростання  кожного вихованця (створення  ситуацій  успіху  та  підтримки),  його  психолого -
педагогічний супровід;
- співпраця   з   органами   учнівського   самоврядування,   дитячими громадськими організаціями;
- інтеграція   зусиль   батьківської   громади   позашкільних   закладів, представників  державної  влади,  громадських та благодійних організацій, правоохоронних органів та установ системи охорони здоров'я.

В процесі реалізації поставлених завдань педагогічні працівники   керуються особистісно орієнтованим підходом до здібностей, нахилів кожної дитини, тим самим створюючи умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей.

Немає коментарів:

Дописати коментар